Første øvelse er vel gjennomført. Kikk litt på bloggene til hverandre. Som dere rakst vil oppdage er vi få studenter. To som allerede er i gang, og en nykommer. Kanskje ikke et optimalt antall, men på den positive siden får vi ta med oss mulighetene for tettere oppfølging av den enkelte.
Kikk litt på bloggene til hverandre. Kommentarene som er gitt til hver enkelt kan forhåpentligvis være nyttige for flere. Har dere meninger og tips til hverandre: bruk muligheten til å kommentere!!
Oppgave 1 er først og fremst til for å bli “varm i trøya”. Senere kan det hende at dere kommer tilbake til de samme verktøyene, men da med et spesifikt formål og i en dokumentaristisk sammenheng.
Noe vi nok skal få flere anledninger til å komme tilbake til er forskjellene mellom dokumentasjon og dokumentar. Selv om webdokumentarer gjerne viser noe om de faktiske forhold, og slik sett dokumenterer dette, er den moderne forståelsen av dokumentaren en mye mer subjektiv sjanger. Vi skal ikke bare gjengi det vi kan observere, men gjerne komme med en vinkling som setter det observerbare inne i en bestemt sammenheng.
Meningen med å sette så mange begrensninger i den første videoen (lumierefilmen) var dels et håp om at dere skulle presse dere litt for å finne et motiv som kunne stå så mye som et minutt. Dere har løst oppgaven på forskjellige måter, men alle har trolig erfart at ett minutt video faktisk er veldig lenge. Vi kan se på dette som “videoillustrasjoner”, videoklipp som kommer ganske nær opp til stillbildet.
Jeg har i liten grad kommentert tekniske forhold ved videoklippene. Dette er også noe vi skal arbeide mer med. Ikke minst sammenhengen mellom blender og dybdeskarphet og eksponering. De fleste stillbildekameraer har noen begrensninger og “nykker” når det opptak av video, og dette er problemstillinger vi kommer tilbake til senere i semesteret. Spør gjerne, siden vi ikke kan dekke alt ved hjelp av pensumtekster. Konkrete spørsmål gir gjerne svar som flere har nytte av.
I forbindelse med noen av verktøyene vi har benyttet tar en av dere opp at det er svært enkelt å legge til bilder gjennom søk i Google eller Flickr, samt legge til musikk en måtte ha for hånden. Her beveger vi oss raskt inn på en rekke problemstillinger knyttet til opphavsrett, som ikke er så enkle å håndtere, men som vi må ta på alvor. I en øvelse, som ikke benyttes i noe om kan minne om en kommersiell sammenheng, kan en nok strekke seg et stykke, men ikke desto mindre: grunnregelen som vi må forholde oss til er at vi som utgangspunkt ikke kan benytte andres bilder. Dette blir komplisert fordi verktøyene vi bruker legger så godt til rette for deling og syndikering av innhold, på måter som ikke nødvendigvis er innenfor hva som er lovlig i henhold til norsk opphavsrett. I forbindelse med oppgave 2 kommer vi inn på de grunnleggende sidene av opphavsretten, og vil komme tilbake til dette ut over i semesteret.
Lykke til med oppgave 2, og spør gjerne: enten på Facebookgruppen eller på denne bloggen.
Oversikt over godkjente øvinger: https://sites.google.com/site/webdokumentar/home/godkjente-oevinger
SvarSlettHei! Har ett spørsmål ang panorama bilde: Skal ha samme ståsted hele tide, og snurre rundt, eller burde jeg forflytte meg sidelengs?
SvarSlettPanoramabilder forutsetter at du roterer kameraet om sin egen akse. Forflytning sideveis fører til parallaksefeil, et fenomen som er forklart på denne siden. Se ellers informasjon om panoramabilder på fagsidene.
SvarSlett