Innenfor journalistikken er man vel opptatt av å dokumentere det objektive. Men innenfor gjenskaping av hendelser til en dokumentar må dette være veldig greit?
Jeg er selv en stor fan av perspektivmoro og har en favoritt fra Audun Nygaard. http://www.pbase.com/nudua/image/138413188
Iscenesettelse er jo slett ikke uproblematisk, og skulle en brukt dette i en journalistisk fremstilling måtte en vært svært tydelig på at det dreier seg om et arrangert og "fysisk" manipulert bilde. Det er kanskje mer interessant og relevant dersom en ønsker å illustrere historiske hendelser.
Et eksempel på ekstrem iscenesettelse er disse bildene, tatt av den franske fotografen Eric Baudelaire. De skapte mye støy da de ble presentert under en festival for pressefotografer.
Innenfor journalistikken er man vel opptatt av å dokumentere det objektive. Men innenfor gjenskaping av hendelser til en dokumentar må dette være veldig greit?
SvarSlettJeg er selv en stor fan av perspektivmoro og har en favoritt fra Audun Nygaard. http://www.pbase.com/nudua/image/138413188
Flott bilde av Nygaard. Kjente ikke til ham.
SvarSlettIscenesettelse er jo slett ikke uproblematisk, og skulle en brukt dette i en journalistisk fremstilling måtte en vært svært tydelig på at det dreier seg om et arrangert og "fysisk" manipulert bilde. Det er kanskje mer interessant og relevant dersom en ønsker å illustrere historiske hendelser.
Et eksempel på ekstrem iscenesettelse er disse bildene, tatt av den franske fotografen Eric Baudelaire. De skapte mye støy da de ble presentert under en festival for pressefotografer.