«Digital historiefortelling» eller «Multimedial historiefortelling» har vært buzzwords i mediabransjen så og si siden internettet ble født, og noe av det mest spennende den siste tiden, er å se hvordan tradisjonelt sett tunge medier er i ferd med å dyrke fram en ny måte å formidle nyhetsbildet på, tilpasset spesielt mobiltelefonbrukere. En tjeneste som tar denne formen for nyhetsformidling langt, er nowthisnews.com, som tilbyr korte videosnutter av breaking news, servert til mobiltelefonen via en egen app.
Eric Hippe, en av co-founderne av tjenesten, beskriver hvordan NowThisNews ble til på denne måten:
Eric Hippe, en av co-founderne av tjenesten, beskriver hvordan NowThisNews ble til på denne måten:
“The idea came as Ken and I were tossing around thoughts in mobile news. It was evident that there was no video news, breaking news, that was created in video format just for mobile devices”
Med Instagrams 15-sekunders-videoer har NowThisNews utviklet et «eget» fortellerspråk med bruk av still-bilder og tekst i videoen.
Mange av videoene produseres i en egen «Instagram Edition», for bruk viralt på Instagram og da også mot Twitter og Facebook.
Også de store og mer tradisjonelle mediabedriftene flørter med dette noe enklere formatet. Washington Post publiserte nylig saken 9 Questions About Syria You Were too Embarrassed to Ask, en sak som vel må kunne sies å ligge mer i landet hvor Buzzfeed, Vice og NowThisNews opererer.
Mange av videoene produseres i en egen «Instagram Edition», for bruk viralt på Instagram og da også mot Twitter og Facebook.
Også de store og mer tradisjonelle mediabedriftene flørter med dette noe enklere formatet. Washington Post publiserte nylig saken 9 Questions About Syria You Were too Embarrassed to Ask, en sak som vel må kunne sies å ligge mer i landet hvor Buzzfeed, Vice og NowThisNews opererer.
Kilde: NRKbeta
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar