Det er ikke sant at vi lever i en mediekrise, skriver Kathrine Aspaas i Aftenposten.
Vi lever i en medierevolusjon. Det er ikke sant at det ikke lenger er mulig å drive seriøs journalistikk. Mulighetene har aldri vært bedre. Det må vi mediefolk begynne å snakke om, før vi mister troverdighet og relevans.
Krevende overflod
Det skrives, filmes og historiefortelles på alle kanter. Kommentarer, artikler og analyser. Vi skriver og dokumenterer – publiserer og diskuterer. Før tok vi timebetalt, men mange elsker dette så høyt at de gjør det gratis. Vår gamle jobb er deres hobby.
Kognitivt overskudd, kaller medieguru Clay Shirkey fenomenet, der teknologien har sluppet fri voldsomme skapende krefter, og maktpyramiden snus rundt for oss som bedriver medieproduksjon på gamlemåten.
Før: Journalister ble lest. Folk betalte for det vi skrev, og vi fylte spaltene.
/../
I dag: Det er et mirakel at noen bruker tid på nettopp oss. Vi journalister må derfor være innovative, modige, synlige, gavmilde og ikke mist – relevante. Vi må vise hvem vi er. Vi må gi det lille ekstra.
Kilde: Aftenposten
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar