Til nå har Buzzfeeds forretningsmodell handlet om å få brukertrafikk tilbake til nettstedets egen nettside, og det har de gjort med stor suksess. Forrige uke passerte det unge mediehuset en milliard månedlige videovisninger.
- Til nå har vi jobbet med å lenke tilbake til vår egen side. Nå handler det om å spre innholdet vårt ut til de andre digitale aktørene. For å illustrere hvor viktig de andre plattformene er for oss så kan jeg nevne at 349 millioner av våre videovisninger i forrige måned fikk vi via Facebook. I tillegg er det alle dem som ikke har klikket på videoene, men likevel sett innholdet i nyhetsstrømmen sin, sier Jonah Peretti.
- Problemet med tradisjonell medier er at man bare får penger tilbake og ikke data. Dermed lærer man ingenting om hvorfor ting blir en suksess, eller hvorfor de flopper. Men siden video er det som kommer til å vokse mest de neste årene utelukker vi ikke tanken helt. Vi må bare finne ut hvordan vi kan gjøre det til på Buzzfeedmåten, sier Peretti.
Buzzfeedsjefen får støtte i sine spådommer om videomediets vekst av Pete Cashmore, sjefen for en annen av de nye, amerikanske medieplattformene, Mashable. Han påpeker at i jakten på nye plattformer må de tradisjonelle mediene passe seg for å virke for polert og redigert.
- En av grunnene til at tjenester som Snapchat har blitt så store, og at Meerkat nå seiler opp som den nye yndlingen, er fordi folk gjerne vil dele og oppleve noe som er ekte. Den største feilen man da kan gjøre er å fremstå perfekt. Det tradisjonelle medienes store utfordring når de skal erobre dette formatet blir å tørre å være litt rufsete, mener Cashmore.
Kilde: Aftenposten
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar