Det svenske bransjebladet Dagens Media skriver at Facebooks Instant Articles om litt skal lanseres i Sverige. Først ut er trolig de to svenske tabloidene Aftonbladet og Expressen.
Nyhetsredaktør Gard Steiro i VG sier til Journalisten at de ikke er i dialog med Facebook, men følger tett med på det som skjer i Sverige gjennom blant annet søsteravisen Aftonbladet.
Han beskriver diskusjonene som kompliserte. Facebook er blitt en viktig distribusjonskanal for VG. Det samme er Snapchat og Instagram. Men disse må forstås og brukes riktig.
Digitalredaktør Jan Thoresen i Aller Media sier at offsite publishing kommer og mener det ikke er noen tvil om at det blir mer av at mediene må publisere innhold på andre plattformer enn sine egne.
Thoresen viser til en artikkel i News Whip som forteller Instant Articles blir delt tre ganger så mye som ordinære nettartikler.
Både Google med sin Accelerated Mobile Pages og Twitters Moment legger til rette for at medier skal publisere innhold på deres plattformer.
Kilde: Journalisten.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar