Redaktører og journalister elsker å snakke om hvor høyt vi holder kildevernet. «Vi går mye heller i fengsel, enn å avsløre kildene våre», sier vi. Kildevernet er det mest hellige symbol på vår yrkesstolthet. Samtidig blåser vi identiteten til våre kilder over en lav sko – hver dag. Ingen bryr seg.
Tull, sier du. Du tar da forhåndsregler, sier du. Du makulerer sensitive dokument og snakker ikke til en levende sjel om kildene dine. Javel, sier jeg. Vis meg da hvordan du jobber i det daglige. Vis meg hvordan du sender e-post, hvordan du innhenter informasjon på nett. Hvor er den offentlige PGP-nøkkelen din? Bruker du Tails fra DVD eller minnebrikke? Vis meg hvordan du behandler og lagrer data, og bruker telefonen din.
Om noen vil avsløre kildene dine: Tror du virkelig det er så vanskelig? Og like viktig: Hvem skal egentlig den norske Edward Snowden tipse, om han eller hun ønsker å kontakte en journalist i Norge? Deg?
Kilde: Helt Digital
søndag 13. september 2015
Nasjonalt dokumentarseminar - BIFF 2015
De av dere som har anledning til å ta turen til Bergen vil trolig ha glede av å få med dere Nasjonalt dokumentarseminar, som arrangeres for 7. gang under årets BIFF. Årets tema er virtuell virkelighet og interaktivitet. Vi tar for oss de enorme mulighetene som finnes innen digital historiefortelling presentert gjennom VR-briller, 360-gradersfilm og interaktive nettsider.
Seminaret knyttes opp mot BIFF Expanded, og de 12 prosjektene i crossover-segmentet som kan oppleves på Visningsrommet USF og på Rom 8 i Vaskerelven. Vi får besøk av tre digitale pionerer - Thomas Wallner, Phil Harper og Mark Atkin som skal holde en tredelt masterclass om et felt i rivende utvikling.
Seminaret knyttes opp mot BIFF Expanded, og de 12 prosjektene i crossover-segmentet som kan oppleves på Visningsrommet USF og på Rom 8 i Vaskerelven. Vi får besøk av tre digitale pionerer - Thomas Wallner, Phil Harper og Mark Atkin som skal holde en tredelt masterclass om et felt i rivende utvikling.
søndag 6. september 2015
Mannen bak Popcorn Time
Federico Abad er mannen som skapte Popcorn Time, pirattjenesten som har fått filmindustrien i Hollywood til å skjelve. DN møtte mannen som hittil har valgt å være anonym i hjembyen Buenos Aires
torsdag 3. september 2015
- En sofistikert form for tekstreklame
Dagens næringsliv, som jo selv gikk på en skikkelig presseetisk blemme for litt siden, er igjen ute å kritiserer kvinnemagasiner. Denne gangen KK. I og for seg betimelig, men likevel en smule hult:
- Når intervjuobjektet uten motforestillinger får snakke fordelaktig om det hun selv, som i dette tilfellet, er betalt for å reklamere for, og produsenten sponser reisen, så er det helt naturlig at det stilles spørsmål ved om dette er reklame, eller journalistikk, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund. Hun peker på at de nye reglene i Vær Varsom-plakaten sier at direkte utgifter til journalistisk virksomhet som hovedregel skal dekkes av redaksjonen selv.
- Men, hvis redaksjonen er sponset, skal publikum gjøres tydelig oppmerksom på hva utenforstående har betalt for. Det er ikke nødvendigvis et brudd med de etiske reglene at noe er sponset, men leseren skal altså raskt gjøres klar over det. Regelen sier at det skal være tydelig. Hvis jeg skal være litt spydig, vil jeg si at hvis KK mener denne merkingen er tydelig så burde de kanskje legge mer av den redaksjonelle teksten på høykant i bretten, slik det er gjort her.
Løken Stavrum peker på at det ikke er fritt frem selv når artikkelen er merket som sponset. Da skal redaksjoner nemlig være ekstra på vakt for at den som helt eller delvis har sponset det journalistiske verket ikke skal påvirke innholdet. I motsatt fall vil det defineres som reklame.
Kilde: DN.no
- Når intervjuobjektet uten motforestillinger får snakke fordelaktig om det hun selv, som i dette tilfellet, er betalt for å reklamere for, og produsenten sponser reisen, så er det helt naturlig at det stilles spørsmål ved om dette er reklame, eller journalistikk, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund. Hun peker på at de nye reglene i Vær Varsom-plakaten sier at direkte utgifter til journalistisk virksomhet som hovedregel skal dekkes av redaksjonen selv.
- Men, hvis redaksjonen er sponset, skal publikum gjøres tydelig oppmerksom på hva utenforstående har betalt for. Det er ikke nødvendigvis et brudd med de etiske reglene at noe er sponset, men leseren skal altså raskt gjøres klar over det. Regelen sier at det skal være tydelig. Hvis jeg skal være litt spydig, vil jeg si at hvis KK mener denne merkingen er tydelig så burde de kanskje legge mer av den redaksjonelle teksten på høykant i bretten, slik det er gjort her.
Løken Stavrum peker på at det ikke er fritt frem selv når artikkelen er merket som sponset. Da skal redaksjoner nemlig være ekstra på vakt for at den som helt eller delvis har sponset det journalistiske verket ikke skal påvirke innholdet. I motsatt fall vil det defineres som reklame.
Kilde: DN.no
mandag 31. august 2015
Innholdet som bedrifter deler i sosiale medier er for dårlig
De største selskapene er flinke til å bruke sosiale medier, skrev DN i helgen. Karl Oscar Strøm i Nordnet peker på at sosiale medier er en god kanal for å kommunisere med kunder, samarbeidspartnere, media og andre interessenter.
- Tilstedeværelse i sosiale medier er etter vår mening en nødvendighet i dagens åpne samfunn der en betydelig andel av kommunikasjonen finner sted over slike plattformer. I Nordnet er både selskapet selv og flere talspersoner aktive brukere av disse plattformene. Sosiale medier er kommet for å bli - og det vil bare bli viktigere og viktigere å være til stede her, sa Strøm.
- Tilstedeværelse i sosiale medier er etter vår mening en nødvendighet i dagens åpne samfunn der en betydelig andel av kommunikasjonen finner sted over slike plattformer. I Nordnet er både selskapet selv og flere talspersoner aktive brukere av disse plattformene. Sosiale medier er kommet for å bli - og det vil bare bli viktigere og viktigere å være til stede her, sa Strøm.
Man må imidlertid produsere innhold som engasjerer - både i og utenfor arbeidstid. I en undersøkelse sier over halvparten av norske beslutningstakere at de er mest mottakelige for bedriftsrelatert informasjon i sosiale medier på ettermiddagen og kvelden. 1 av 3 har heller ikke tilgang til å bruke sosiale medier i arbeidstiden.
Kilde: DN.no
Kilde: DN.no
torsdag 27. august 2015
– Det første eksemplet på politisk content marketing i Norge
Arbeiderpartiet har latt seg intervjue i flere artikler publisert som «sponset innhold» i Nordlys.
– Det er det første eksemplet jeg har sett på politisk content marketing i Norge, sier politisk kommentator i VG.
I to lange nettartikler på Nordlys blir lokale Arbeiderpartiet-politikere intervjuet under tittelen sponset innhold.
I artikkelen med ordførerkandidat Jarle Aarbakke, som ble publisert i april og i intervjuet med byrådslederkandidat Kristin Røymo som ble publisert onsdag, forteller de lokale partitoppene om seg selv og sine politiske visjoner.
Kilde: DN.no
I to lange nettartikler på Nordlys blir lokale Arbeiderpartiet-politikere intervjuet under tittelen sponset innhold.
I artikkelen med ordførerkandidat Jarle Aarbakke, som ble publisert i april og i intervjuet med byrådslederkandidat Kristin Røymo som ble publisert onsdag, forteller de lokale partitoppene om seg selv og sine politiske visjoner.
Kilde: DN.no
tirsdag 25. august 2015
Politisk reklame eller kun informasjon?
Rolleblanding, etisk tvilsomt og propaganda er noen av karakteristikkene etter at Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) har fått laget en egen film for å fortelle om regjeringens arbeid. «En av de tingene som er mest frustrerende som politiker, det er at mediene veldig ofte er opptatt av å finne de negative vinklingene på sakene. Derfor har vi laget en egen film som skal fokusere på hva regjeringen mener er viktig for å sikre din trygghet», sier Anundsen i starten av filmen.
Tidligere ville en politiker benyttet tilgjengelige kanaler for å "plante" en sak i pressen, gjerne i form av et eksklusivt intervju, et "hjemme hos"-besøk eller lignende. Her kjører de imidlertid rundt hele greia og legger et halvtimes program ut på Regjeringens nettsider.
Min første tanke var som journalist og forfatter Kjetil Stormark sier til Dagbladet: det er «noe nordkoreansk» over filmen. Vår store leder er ute å inspiserer troppene, og finner at alt er i sin skjønneste orden. Også generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, er anturlig nok kritisk.
– Dette er propaganda. Det er en ren skrytevideo, sier Stavrum til VG.
– Dette er ikke i tråd med norske tradisjoner, og gir politiske assosiasjoner til forholdene i Nord-Korea. Her har vi en statsråd som går rundt og stiller ledende spørsmål til sine lojale undersåtter. Han vet at han får gode svar, sier Per Lægreid, professor i statsvitenskap, til Aftenposten.
Samtidig kan en ikke fri seg fra at fenomenet er ganske interessant. Riktignok plasserer publiseringen på Regjeringens nettsider dette i et ganske uryddig landskap, særlig fordi det åpenbart er snakk om politisk reklame som ikke ville vært tillatt sent på f eks fjernsyn. På den annen side viser det en vilje til å ta de audiovisuelle mediene i bruk på måter som vi ikke har sett tidligere. Det er vanskelig å se dette som noe annet enn en direkte utfordring til pressen.
Se filmen «Trygghet i hverdagen»:
Tidligere ville en politiker benyttet tilgjengelige kanaler for å "plante" en sak i pressen, gjerne i form av et eksklusivt intervju, et "hjemme hos"-besøk eller lignende. Her kjører de imidlertid rundt hele greia og legger et halvtimes program ut på Regjeringens nettsider.
Min første tanke var som journalist og forfatter Kjetil Stormark sier til Dagbladet: det er «noe nordkoreansk» over filmen. Vår store leder er ute å inspiserer troppene, og finner at alt er i sin skjønneste orden. Også generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, er anturlig nok kritisk.
– Dette er propaganda. Det er en ren skrytevideo, sier Stavrum til VG.
– Dette er ikke i tråd med norske tradisjoner, og gir politiske assosiasjoner til forholdene i Nord-Korea. Her har vi en statsråd som går rundt og stiller ledende spørsmål til sine lojale undersåtter. Han vet at han får gode svar, sier Per Lægreid, professor i statsvitenskap, til Aftenposten.
Samtidig kan en ikke fri seg fra at fenomenet er ganske interessant. Riktignok plasserer publiseringen på Regjeringens nettsider dette i et ganske uryddig landskap, særlig fordi det åpenbart er snakk om politisk reklame som ikke ville vært tillatt sent på f eks fjernsyn. På den annen side viser det en vilje til å ta de audiovisuelle mediene i bruk på måter som vi ikke har sett tidligere. Det er vanskelig å se dette som noe annet enn en direkte utfordring til pressen.
Se filmen «Trygghet i hverdagen»:
Abonner på:
Innlegg (Atom)

