- Den økonomiske krisen:
Inntil det foreligger bærekraftige modeller for betaling av tungt journalistisk innhold på nettet, finnes det ikke tilstrekkelig filantropisk og ideell kapital til å veie opp for nedgangen. Dette setter kvalitetsjournalistikken er under press.
- Sosiale mediers fremvekst:
De sosiale mediene utfordrer journalistikken på flere områder, men er (ennå) ikke i nærheten av å erstatte den grundige undersøkende journalistikken.
- Publikum involveres:
Publikum korrigerer, utfyller og medproduserer gravende innhold i nye samarbeidskonstellasjoner, bl.a. gjennom såkalt «crowdsourcing».
- Digital kildeforståelse avgjørende:
Morgendagens gravende journalist må være ekspert på å navigere i det digitale universet. På dette området foregår det nå et generasjonsskifte i norske medier.
- Samarbeid nødvendig:
Økende kompleksitet og påfølgende spesialisering i arbeidsoppgaver i redaksjonene. Åtte av ti Skup-priser det siste tiåret er vunnet av team som jobber sammen.
- Etikk enda viktigere:
Den undersøkende journalistikken kan ikke leve med en tillitskrise hvor fellelser i Pressens faglige utvalg (PFU) og omfattende debatter om metode, kampanjejournalistikk og mediedrev kommer i veien for de vesentlige avsløringene.
- Økende motstand:
Teknikkene for å manipulere mediene florerer og øker i omfang. Mottiltakene er økt bevissthet, bedre utdanning og opprettholdelse av store uavhengige redaksjoner som har integritet og styrke.
- Må forklare bedre:
Den undersøkende journalistikken må bli bedre til å analysere, forklare og avdekke kompliserte samfunnsspørsmål som er relevante for folks hverdag.
- Fortellerteknikk:
I kampen om oppmerksomheten må gravende journalister, i tillegg til grundig metodebruk, være blant de beste historiefortellerne - både i lineær og ikke-lineær formidling.
mandag 8. juli 2013
9 bud for journalister
Morten Møller Warmedal og Guri Hjeltnes skriver om hvordan journalister må fornye seg og definere sin plass. De lister opp ni punkter om undersøkende journalistikk i fremtiden.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar