I en kommentar skriver Torstein Hvattum om en undersøkelse utført blant medlemmer av Norwegian Online News Association (NONA). Den viste at nær åtte av ti mener manglende digital kompetanse er en rimelig oppsigelsesgrunn i dagens nedbemannnings-situasjon i mediebransjen.
Digital kompetanse er det altoverskyggende mantra i dagens mediebransje. Tar vi like godt vare på journalistiske kompetansen?
Mest bekymringsfylt i undersøkelsen er det faktum at nesten halvparten av de spurte mener den viktigste delen av digital kompetanse er å kunne presentere og publisere journalistikk. Her ligger åpenbart en utfordring. Uten at vi som skriver artiklene du leser, har en grunnleggende evne til å bedrive kildekritikk, kan morgendagens journalistikk fort bli preget av historieløshet og overfladisk formidling.
Skolering er mediehusenes eget ansvar. Verktøyene er det mulig å lære seg, også de digitale.
Kilde: Aftenposten
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar