mandag 30. juni 2014

– Vi lever i en journalistisk gullalder

The Huffington Post har blitt verdens nest største nyhetsnettsted, med over 100 millioner unike besøkende i måneden og 850 medarbeidere i 11 land. I 2012 vant de Pulitzerprisen for en artikkelserie om sårede Amerikanske soldaters fysiske og psykiske hverdag etter hjemkomst, sjefen selv er blitt utnevnt til en av verdens mest innflytelsesrike mennesker av Time Magazine og hun har mektige venner i både Washington D.C og Hollywood.

– Vi lever i en journalistisk gullalder, fordi vi engasjerer oss mer enn noengang. Gjennom internett har vi utstrakt tilgang på de beste historiene verden rundt. Nettet har gitt oss full kontroll over de nyhetene vi konsumerer, samtidig som sosiale medier fundamentalt har forandret vårt forhold til nyheter. Det er ikke noe vi lenger bare passivt tar inn. Vi reagerer, vi deler og kommenterer nyhetene, sier Arianna Huffington.

– Tradisjonelle avishus vil tilpasse seg digitale verktøy, og nye digitale medier vil lære av avisene og ta til seg de beste måtene å angripe feltrapporteringer på. Mens årene går, vil nervøsiteten og frykten over journalistikkens død ta slutt, sier Huffington.

Hun legger til at mens de fleste medieinstitusjoner kutter i budsjettene for reportere i felten og heller prioriterer skrivebordsvirkelighet, ansatte Huffington nylig tre «føtter-på-bakken»-reportere i Beijing, Kairo og Beirut som en del av The WorldPost, Huffingtons nye globale plattform for politikk, økonomi og kultur. Den drives i samarbeid med tenketanken Berggruen Institute on Governance i California.

– Å ta riktige valg er en utfordring, og i vår evige nyhetshverdag er det lett å glemme hvor tidlig vi faktisk befinner oss i denne gullalderen, og akkurat hvor kraftig, og på hvilken måte internett har røsket tak i den journalistiske verden. Jeg mener forøvrig et minijordskjelv bare gjør godt for hybridjournalistikken vi vil se mer av, selv om vi fortsatt forsøker å finne ut av internetts egentlige effekt på media, sier Huffington.

Kilde: DN.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar