søndag 5. oktober 2014

Redaktørene må ikke stikke hodet i sanden

Virkeligheten, den økonomiske, rekordlange tørkesommeren i mediebransjen, krever kreative grep som sikrer inntekter, arbeidsplasser - og dermed muskler til mer kritisk journalistikk.

Poenget for de redaksjonelle toppsjefer må være at de tar kontroll og er tydelige på hva som er kjøpt, og hva som er uhildet journalistikk, uavhengig av hvilken plattform journalistikken publiseres på.
/../

Dagbladets valg om å etablere en egen avdeling for publisering av nyhetslignende reklame på nett, må sees i sammenheng med det dramatiske inntektstapet avishuset har slitt med i lengre tid. Redaktør Markussen ble tvunget til å ta nye grep. Tiden får vise om han er i stand til å holde orden i publiseringen. Lar avisen leserne være i tvil om de fordyper seg i uavhengig journalistikk eller annonsørbetalte tekster, graver Dagbladet definitivt sin egen grav.

Kilde: Aftenposten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar