Norsk Journalistlags klubbledere i Dagbladet og VG har gått kraftig ut mot såkalt «content marketing», som Anders Giæver i VG allerede har gitt en god norsk oversettelse: reklamejournalistikk. Presseetikken er krystallklar og ikke til å misforstå. I Vær varsom-plakaten, som er selve grunnloven og de ti bud for norsk presse, står det i paragraf 2.6: «Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet.»Bakgrunnen er selvsagt en søken etter nye måter å tjene penger på. En kan jo også spørre seg om skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold er så klart i dag. Ikke minst der en tar i bruk de visuelle medietypene er merkevareplassering noe som på mange vis sklir inn, under radaren. En kan også spørre seg hvor en skal plassere en relativt lite kritisk gjengivelse av pressemeldinger mm.
Dermed skulle saken være ute av verden, og man ville forvente at Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund og Mediebedriftenes Landsforening gikk på barrikadene for å stoppe utglidningen. Men hva skjer? I stedet for presseetisk mobilisering foregår det en merkelig tilvenning. Dagbladet har allerede vedtatt å opprette en egen avdeling for reklamejournalistikk
Uansett, det er åpenbart at utfordringene vil bli betydelige på dette området, ikke minst innen multimediejournalistikken.
Kilde: Klassekampen.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar