Direkte melding ut: Justyna Kowalczyk bruker Facebook i stedet for å holde en tradisjonell pressekonferanse. |
Egne medier-begrepet dekker alle typer medieflater virksomheten selv kontrollerer. Det gjelder naturligvis eget nettsted, men også apper, internblader, kundemagasiner, blogger fra medarbeidere, synlighet i sosiale medier, bokutgivelser, rapporter, eventer osv.
Anita Lemoen Lunde presenterte boken «Suksess med egne medier» sammen med Øystein Bonvik.
– De modigste lar dialogen skje helt åpent, for eksempel på Facebook. For mange virksomheter er selve deltagelsen i den digitale samtalen nesten like viktig som hva de formidler, fordi deltagelse signaliserer åpenhet og selvtillit, sa forfatterne.
- Mediedøgnet vårt har økt med 90 minutter de siste fem årene, og skal øke med like mye de neste fem. Veksten vil først og fremst komme i virksomheters egne medier, ikke etablerte medier. For publikum motiveres ikke så mye av kilden lenger, men av innholdet, sa Øystein Bonvik.
Forfatterne sa at virksomheter bør bli sitt eget mediehus. - Etabler en riktig sammensetning av egne kommunikasjonskanaler, og presentér relevant og nyttig informasjon og underholdning. Det bringer dere nærmere kundene. Investeringene i innhold i egne medier lever også mye lenger enn betalt annonsering, sa forfatterne.
Dette kjennetegner hvordan suksessrike virksomheter bruker Facebook:
- De dyrker det sosiale i sosiale medier
- De har fokus på kundebehov – gjerne utover det behovet som deres produkter dekker
- De gir spesialtilpasset og tidsaktuell informasjon
- De gir informasjon som er eksklusiv for sosiale medier-formatet
- Virksomheters egne medier er troverdige
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar