Totalt sett har norske medier en daglig dekning på 87 prosent på desktop og papir.
Opplag- og lesertall
Tallene viser følgende utviklingstrekk fra 2012 til 2013:
- Fortsatt er det slik at løssalget faller mer enn abonnementet: Løssalget går tilbake med 11,1 prosent, mens abonnementet faller med 3 prosent. Salget av såkalte e-aviser (digitale utgaver av den trykte avisen) vokser med over 90 prosent fra 2012 til 2013. Disse utgavene utgjør bare 2,4 prosent av totalopplaget.
- De lokale dagsavisene har en samlet opplagsnedgang på 4,7 prosent, mens de superlokale fådagersavisene har nedgang på 2,1 prosent. At de lokale dagsavisene faller mer enn gjennomsnittet, er en ny trend.
- Storbyavisene har en samlet opplagsnedgang på 4,7 prosent, mens løssalgsavisene (VG og Dagbladet) går tilbake med 11,7 prosent.
- Nisjeavisene har en samlet opplagsvekst på 1,2 prosent. Klassekampen er eneste dagsavis som har opplagsøkning. Blant fådagersavisene er det også flere nisjeaviser som har opplagsvekst, ikke minst Aftenposten Junior som vokser kraftig fra 2012 til 2013. At Aftenposten Junior er årets opplagsvinner vil noen mene er en kuriositet i det store mediebildet. Men det viser at denne type nisjeprodukter kan ha livets rett, og at avisen må ha gjort mye riktig i sitt forsøk på å nå de helt unge leserne. Morgenbladet har en solid opplagsvekst også i fjor.
- På listen over de 10 største titlene har det skjedd noen endringer fra 2012 til 2013:Dagens Næringsliv går forbi Dagbladet opplagsmessig og er nå landets tredje største avis. Morgenbladet er også kommet inn på listen, og er nå landets niende største avis.
- Lesertallene viser at Aftenposten nå er landets største papiravis også når vi ser på lesertall. Aftenposten fikk et løft i lesertallet etter at Aften ble lagt ned.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar