Facebook fylte nylig ti år, og vi er etter hvert blitt vant til politikernes optimistiske lovsang. Deltakelsen på Facebook vil ikke bare skape mer dialog, men skal også bryte ned tradisjonelle barrierer mellom publikum og politikkens maktkorridorer.
I forbindelse med årets Social Media Awards uttalte Erna Solberg at «sosiale medier er en viktig arena for å være i dialog med mennesker». Og folket strømmer til. Facebook-sidene til Erna, Jens og Siv kan alle skilte med lesertall på nivå med de største papiravisene.
Likevel må ikke den politiske elitens tilstedeværelse på Facebook betraktes som et steg i retning av en mer demokratisert samtalekultur.
Facebook-kommunikasjonen til våre politikere bidrar ikke til noen styrket dialog mellom folkevalgt og velger, men fungerer snarere som strategiske verktøy for personlig markedsføring. Det er blant konklusjonene i Eirik Nymark Esperås sin masteravhandling i medievitenskap, hvor han analyserte aktiviteten på Facebook-sidene til syv norske partiledere gjennom ett år.
Kilde: Aftenposten
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar