lørdag 28. desember 2013

Bli ditt eget mediehus

Direkte melding ut: Justyna Kowalczyk bruker Facebook
i stedet for å holde en tradisjonell pressekonferanse.
Facebook har 67 prosent daglig dekning i den norske befolkningen, med overrepresentasjon blant ungdom og unge voksne. Youtube når 20 prosent, Instagram når 19 prosent og Twitter når 9 prosent av befolkningen hver dag.

Egne medier-begrepet dekker alle typer medieflater virksomheten selv kontrollerer. Det gjelder naturligvis eget nettsted, men også apper, internblader, kundemagasiner, blogger fra medarbeidere, synlighet i sosiale medier, bokutgivelser, rapporter, eventer osv.

Anita Lemoen Lunde presenterte boken «Suksess med egne medier» sammen med Øystein Bonvik.

– De modigste lar dialogen skje helt åpent, for eksempel på Facebook. For mange virksomheter er selve deltagelsen i den digitale samtalen nesten like viktig som hva de formidler, fordi deltagelse signaliserer åpenhet og selvtillit, sa forfatterne.

- Mediedøgnet vårt har økt med 90 minutter de siste fem årene, og skal øke med like mye de neste fem. Veksten vil først og fremst komme i virksomheters egne medier, ikke etablerte medier. For publikum motiveres ikke så mye av kilden lenger, men av innholdet, sa Øystein Bonvik.

Forfatterne sa at virksomheter bør bli sitt eget mediehus. - Etabler en riktig sammensetning av egne kommunikasjonskanaler, og presentér relevant og nyttig informasjon og underholdning. Det bringer dere nærmere kundene. Investeringene i innhold i egne medier lever også mye lenger enn betalt annonsering, sa forfatterne.

Dette kjennetegner hvordan suksessrike virksomheter bruker Facebook:

  • De dyrker det sosiale i sosiale medier
  • De har fokus på kundebehov – gjerne utover det behovet som deres produkter dekker
  • De gir spesialtilpasset og tidsaktuell informasjon
  • De gir informasjon som er eksklusiv for sosiale medier-formatet
  • Virksomheters egne medier er troverdige
Kilde: TNS Gallup

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar