mandag 16. juni 2014

Medierenessansen

Tenketanken Pew Research har i flere år laget rapporter med dystre utsikter om mediebransjens fremtid. I den nyeste rapporten fra Pew er tonen mer optimistisk. Årsaken er de mange nye digitale nyhetstjenestene. Ifølge tenketanken har det oppstått 5000 nye heltidsjobber i 468 nettsteder. Mange av de nye tjenestene vegeterer ikke lenger på etablerte medier – de produserer eget innhold. Styremedlem i Facebook og Ebay, Marc Andreessen, spår at nyhetsindustrien vil vokse ti til 100 ganger i årene som kommer. – Kanskje vi har gått inn i en ny gullalder for journalistikken, vi har bare ikke erkjent det ennå, skriver han på nettsiden sin.

Distribusjonen er ikke lenger låst og den er mye billigere på nett. Tidligere separate medier som tv, magasiner og aviser konkurrerer om de samme brukerne. Samtidig har størrelsen på markedet vokst dramatisk:

– Mange flere mennesker konsumerer nyheter i dag sammenlignet med ti eller 20 år tilbake. Volumet drives opp – og det har veldig mye å si, fastslår investoren.

– Markedet øker med hundregangeren og prisene går ned med tigangeren, fastslår Andreessen, som mener å kunne se at «døden skjer i mellomsjiktet» og at de store vinnerne blir de som går bredest og de som går dypest.

Kilde: DN.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar