torsdag 3. september 2015

- En sofistikert form for tekstreklame

Dagens næringsliv, som jo selv gikk på en skikkelig presseetisk blemme for litt siden, er igjen ute å kritiserer kvinnemagasiner. Denne gangen KK. I og for seg betimelig, men likevel en smule hult:

- Når intervjuobjektet uten motforestillinger får snakke fordelaktig om det hun selv, som i dette tilfellet, er betalt for å reklamere for, og produsenten sponser reisen, så er det helt naturlig at det stilles spørsmål ved om dette er reklame, eller journalistikk, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund. Hun peker på at de nye reglene i Vær Varsom-plakaten sier at direkte utgifter til journalistisk virksomhet som hovedregel skal dekkes av redaksjonen selv.

- Men, hvis redaksjonen er sponset, skal publikum gjøres tydelig oppmerksom på hva utenforstående har betalt for. Det er ikke nødvendigvis et brudd med de etiske reglene at noe er sponset, men leseren skal altså raskt gjøres klar over det. Regelen sier at det skal være tydelig. Hvis jeg skal være litt spydig, vil jeg si at hvis KK mener denne merkingen er tydelig så burde de kanskje legge mer av den redaksjonelle teksten på høykant i bretten, slik det er gjort her.

Løken Stavrum peker på at det ikke er fritt frem selv når artikkelen er merket som sponset. Da skal redaksjoner nemlig være ekstra på vakt for at den som helt eller delvis har sponset det journalistiske verket ikke skal påvirke innholdet. I motsatt fall vil det defineres som reklame.

Kilde: DN.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar