mandag 8. juli 2013

9 bud for journalister

Morten Møller Warmedal og Guri Hjeltnes skriver om hvordan journalister må fornye seg og definere sin plass. De lister opp ni punkter om undersøkende journalistikk i fremtiden.
  1. Den økonomiske krisen:
    Inntil det foreligger bærekraftige modeller for betaling av tungt journalistisk innhold på nettet, finnes det ikke tilstrekkelig filantropisk og ideell kapital til å veie opp for nedgangen. Dette setter kvalitetsjournalistikken er under press.
  2. Sosiale mediers fremvekst:
    De sosiale mediene utfordrer journalistikken på flere områder, men er (ennå) ikke i nærheten av å erstatte den grundige undersøkende journalistikken.
  3. Publikum involveres:
    Publikum korrigerer, utfyller og medproduserer gravende innhold i nye samarbeidskonstellasjoner, bl.a. gjennom såkalt «crowdsourcing».
  4. Digital kildeforståelse avgjørende:
    Morgendagens gravende journalist må være ekspert på å navigere i det digitale universet. På dette området foregår det nå et generasjonsskifte i norske medier.
  5. Samarbeid nødvendig:
    Økende kompleksitet og påfølgende spesialisering i arbeidsoppgaver i redaksjonene. Åtte av ti Skup-priser det siste tiåret er vunnet av team som jobber sammen.
  6. Etikk enda viktigere:
    Den undersøkende journalistikken kan ikke leve med en tillitskrise hvor fellelser i Pressens faglige utvalg (PFU) og omfattende debatter om metode, kampanjejournalistikk og mediedrev kommer i veien for de vesentlige avsløringene.
  7. Økende motstand:
    Teknikkene for å manipulere mediene florerer og øker i omfang. Mottiltakene er økt bevissthet, bedre utdanning og opprettholdelse av store uavhengige redaksjoner som har integritet og styrke.
  8. Må forklare bedre:
    Den undersøkende journalistikken må bli bedre til å analysere, forklare og avdekke kompliserte samfunnsspørsmål som er relevante for folks hverdag.
  9. Fortellerteknikk:
    I kampen om oppmerksomheten må gravende journalister, i tillegg til grundig metodebruk, være blant de beste historiefortellerne - både i lineær og ikke-lineær formidling.
Kilde: BI

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar