fredag 3. januar 2014

Et journalistisk nyttårsforsett

Bjørn Vatne i Sunnmørsposten:

Mens vi har blitt mer og mer strømlinjeformede og effektive, har nisjemagasiner, blogger og sosiale medier tatt den posisjonen jeg og mange med meg egentlig ønsket meg da vi gikk inn i journalistikken: Den uten tomme verdier.

Jeg frykter nå at jeg har gjort min arbeidsgiver en bjørnetjeneste. At flinkheten har handlet mer om form enn om innhold, at den har fortrengt noe annet,...
/../
Slik kan det vel strengt tatt ikke fortsette.
/../
Jeg har lyst til å begynne på nytt

Det kommende året ber jeg derfor om lov til å eksperimentere. Ikke for å gjøre noe bedre og riktigere enn mine kolleger – heldigvis klarer mange av dem seg langt bedre gjennom dette enn meg – men snarere gi meg selv muligheten til å skrive noen av nyhetene helt feil, skrive dem bakfra, skrive om hendelser langt borte fra nyhetskriteriene, skrive dem på vers, som essays, som bilder, skrive to setninger en dag og to sider den neste, være pretensiøs, banal og pompøs om hverandre. Bare det bryter tausheten og likegyldigheten. 


Kilde: smp.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar